VACCIN ELR INTE?

hörde idag att det finns många nackdelar med att vaccinera sitt barn nu när dom är såhär små? det är ju snart dags för spruta för henne. MEN jag vet inte om jag ska ge henne den? hörde idag att de finns massa nackdelar, tex spädbarnsdöd och sånt. vilket låter hemskt! MEN, vet inte om jag vill ge Henne den. när det va svininfluensan så vaccinerades ju jättemånga människor, men ca 10% av 100 som INTE vaccinerade sig blev sjuka? så risken är ju ganska liten..
är sjukt jobbigt, vet inte va jag ska göra? :0 någon som INTE gett sitt barn vaccin? eller hur tänker ni andra?..


Kommentarer
Postat av: kajsa

Jag välde att vaccinera min dotter. För de är så mycket prat om allt hela tiden om hur man ska göra men jag blev vaccinerad och jag mår bra. Sen slipper man alla drygt sjukdomar som dom absolut inte mår bra av att ha heller.

2012-11-12 @ 21:58:09
URL: http://lillahulken.blogg.se
Postat av: Sarah - BF 130210 ♥

De vaccin som ingår i vaccinationsprogrammet är framtagna under lång tid och är noggrant testade. De går inte att jämföra med panikframtagningen av svininfluensa-vaccinet ;) Nyttan med vaccinerna överstiger vida riskerna. Självklart är det risker med allt, men det är större risk att bli sjuk i de sjukdomar vi vaccinerar mot än att bli sjuk av vaccinet. Jag kommer självklart att vaccinera mina barn :) Inte bara för deras egen skull utan också för att förhindra smittspridning av dessa sjukdomar som felaktigt antas av många vara "ganska ofarliga". En del människor kan inte få vaccin av olika anledningar och de är extra utsatta om dessa sjukdomar åter börjar spridas i samhället.

Citat med lite information från 1177 (sjukvårdsupplysningen):
"Det har till exempel förekommit uppgifter om att mässlingsvaccinet kan orsaka en kronisk tarmsjukdom och autism. En genomgång av ett antal stora oberoende undersökningar på senare tid visar dock att det inte finns något samband mellan mässlingvaccination och tarmsjukdomar eller autism.

Det finns också andra synpunkter på vaccinationer. Bland annat anser en del föräldrar att man bör vänta med att vaccinera barn tills de är mellan ett och tre år, för att deras immunförsvar ska hinna utvecklas. Detta finns det inget vetenskapligt stöd för. Tvärtom bidrar vaccination just till att utveckla immunförsvaret genom att man tillför smittämnen som immunförsvaret reagerar på. Dessutom är risken med att vänta dels att barnet hinner smittas, dels att andelen ovaccinerade barn ökar så att epidemier kan uppstå i samhället.

Sverige har i dag låg barnadödlighet och få blir skadade för livet som en följd av allvarliga sjukdomar. Det beror främst på vårt välstånd och goda hygieniska förhållanden, samt förbättrade behandlingsmetoder och vaccinationer. Om många väljer att avstå från vaccinering ökar risken för att sjukdomar på nytt ska spridas i ovaccinerade grupper och leda till skador eller dödsfall. Varje år händer det att mässling och röda hund bryter ut i flera europeiska länder, även i Sverige.

Alla vacciner genomgår noggranna kontroller och tester innan de börjar användas i nationella vaccinationsprogram."

Läs gärna mer information om vilka sjukdomar man vaccinerar mot och vilka biverkningar som finns:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Vaccination-av-barn/

http://www.1177.se/Gavleborg/Fakta-och-rad/Behandlingar/Vaccinationer-av-barn/


Prata också gärna med din bvc-sköterska och din läkare så kan de förklara och diskutera varför vi vaccinerar barn i Sverige! :)

P.S. Din dotter är verkligen kanonsöt! :) D.S.

2012-11-12 @ 22:51:08
URL: http://sarahclasson.blogg.se
Postat av: Anonym

Klart du ska vaccinera henne :S 3 & 5 månadersvaccin måste dom ta. Min unge kände inte av nån utav dom. Folk överdriver alltid om saker & ting !

2012-11-13 @ 00:06:51
Postat av: tuvasmadre

Hm, gäller det vanliga 3 månaders sprutan? Jag personligen tycker det är hur bra som helst, psd är man såklart alltid nojig över (hehe min bebis är 2,5 månad och jag kollar fortfarande andningen titt som tätt) men det är extremt sällsynt numera. Jag tror man kan ångra sig om bäsen åker på några av alla de sjukdomar vaccinet skyddar emot. Och det är använt under en lång tid.

Vaccinet mot svininfluensan däremot tycker jag var skit samma, det tog inte jag. Det kändes inte tillräckligt testat samt att influensa är inget man dör av (så länge man inte är gammal och grå). Kändes mer riskfyllt att ta vaccinet faktiskt, hehe.

2012-11-13 @ 00:46:53
URL: http://emelieo.blogg.se
Postat av: Izabel

Jag tycker det är konstigt att många barn som dör i psd dör just runt 3månader & uppåt,
Men, sen tror jag även att de kan bero på att bebisar ofta blir febriga efter sprutan, när man har feber kokar man och ändå fryser då lägger föräldrarna gärna på ett tjocktäcke o filtar så barnet inte fryser, vilket blir att bebisen dör av värme men det är inte läge för en doktor att säga att bebisen dödades av föräldern- därav psd istället.

Ofta hittar folk sina barn i vagnar eller sängen- för varmt klädda/ombäddade. Sen dör vissa när de har kudde för de kan ofta vända sig precis efter 3-4 månadee och då andas den i kudden men de är för dåligt med luft..

Tror man ska oroa sig för febern istället angående sprutan, jag skulle tagit den igår men missade tiden då ja trodde det var idag... Min son kommer inte få täcke bara för han har feber, han hatar täcke och alltid sparkat bort filten han har när han ska sova- varje dag.

Bebisar klarar heller inte av att sova under föräldrarnas täcke & ännu värre om föfäldern sovee där med- supervarmt!

(pratade med läkarna på BB, de sa rakt ut att de oftast är föräldrarnas fel men inte med mening)

2012-11-13 @ 06:55:25
Postat av: Amanda, 16år och blivande 2barnsmamma

många som blivit soc-anmälda för att inte vaccinerat sina barn. Det är rätt bra att vaccinera eftersom det är rätt vanliga sprutor dem ger nu. får dem inte sprutorna kan dem ju bli drabbade av dem allvarliga sjukdommarna istället som hjärnhinneinflammation och röda hund och sånt. Det är väldigt VÄLDIGT ovanligt att det händer något med barn. När jonathan fick sin första spruta var han i åldern då man ska få första sprutan men då var han ändå prematurbarn så han var ectra liten och känslig men det klarade han bra :)

2012-11-13 @ 07:58:41
URL: http://rosaaelefant.blogg.se
Postat av: Elin

Fast så ska du inte tänka. De vaccin som ingår i grundskyddet där är de eventuella biverkningarna mycket ovanligare/inte lila allvarliga än i de länder där man inte vaccinerar och barn fortfarnas dör av sjukdomar som vi kan förhindra men de inte har råd att vaccinera emot. Så va istället tacksam att du bor i ett land som bryr sig om sina invånare och ger bort sprutorna :)

2012-11-13 @ 08:42:35
Postat av: Anonym

Är inte vaccinerad mot det, är ju dock 16 år redan. Men jag mår jätte bra och är frisk :)

2012-11-13 @ 10:17:55
Postat av: Malin<3

jag väntar barn så har inte vaccinerat något barn än men jag kommer att köra på barnvaccinationsprogrammet. Det är faktiskt bra att göra detta även om jag förstår att det är jobbigt om bebis skriker och är ledsen. Risken för spädbarnsdöd m.m ska du nog ta med en nypa salt. Det är väldigt säkert att ta vaccin idag, iallafall barnvaccin då man använt dessa i flera år :)

2012-11-13 @ 14:21:13
URL: http://minbebis.com/blogg/modeliicious
Postat av: Sara

Vad är det för vaccin hon ska få?

2012-11-13 @ 19:25:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0